איך לבחור עורך דין לענייני עבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

תיקים משפטיים בתחום העבודה, כמו כל תיק משפטי אחר, יכולים להיות סבוכים למדי. בישראל יש אמנם חוקי עבודה ותקנות ברורות הנוגעות לזכויות עובדים, אך כאשר זכויות אלו מגיעות למישור המשפטי – יש מקום רב לפרשנות ולמחלוקות סביב פרשנות זו. 

מכיוון שניהול משפט בתחום העבודה נוגע לתחומים של כסף וקריירה, מדובר בתחום רגיש למדי. כדי לחוש ביטחון בכך שאתם מפקידים את עניינכם בידי איש המקצוע הטוב ביותר, אתם זקוקים לעורך דין לדיני עבודה שבאמת מכיר את התחום בו מתנהלת התביעה שאתם מעורבים בה. תחומים שונים בעולם העבודה נוגעים לתקנות משפטיות אחרות, וחשוב להצטייד בעורך הדין שיוכל לייצג אתכם בצורה הטובה ביותר. עורך דין כזה צריך להיות בקיא לא רק בדיני העבודה הכלליים, אלא להכיר גם את התחום הספציפי שלכם. כך, למשל, ישנם עורכי דין לדיני עבודה שמתמחים במתן ייעוץ משפטי לעובדי קבלן, לעומת עורכי דין אחרים שאולי מתמחים יותר בשאלות של זכויות עובדים בעולם ההייטק. 

לא רק נישת המקצוע שלכם חשובה, אלא גם נושא התביעה. כמו כן, ישנם עורכי דין שמתמחים יותר בייצוג הצד של המעסיק, לעומת עורכי דין אחרים שמכירים טוב יותר את הצד של העובד התובע שחש כי זכויותיו נפגעו.  

מתי נזדקק לעורך דין לענייני עבודה?

נזדקק לעורך דין שבקיא בדיני עבודה כאשר אנו תובעים מעסיק שעבדנו אצלו, או שאנחנו עובדים אצלו כעת. תביעות שמתנהלות בתוך בית דין לעבודה הן תביעות שעוסקות בפגיעה בזכויות עובדים בעיקר. בית הדין לעבודה גם מטפל במקרים בהם וועדי עובדים שובתים ויש ניסיון להחזיר אותם לעבודה, וכן במקרים רבים נוספים הקשורים בעולם העבודה. 

ישנם מקרים רבים בהם עובד יכול לחוש כי נפגעו הזכויות שלו. כך, למשל, במקרה של עצמאי שעובד באופן בלעדי אצל מעסיק מסוים וחש כי צריכים לחול על הצדדים יחסי עובד-מעסיק. במידה ובית הדין לעבודה יבחן את המקרה ויקבע כי מתקיימים התנאים המהותיים באופי העבודה שבגינם חלים יחסי עובד-מעביד, אותו עובד יהיה זכאי לתשלום של תנאים סוציאליים מלאים על העבודה שאותה הוא עושה. 

במקרים כאלה הדבר חייב להתברר בין כתלי בית המשפט, וחשוב שכל צד ייוצג בידי עורך דין לדיני עבודה שמכיר את התחום ויוכל לסייע לצד שאותו הוא מייצג. החשיבות של עורך הדין במקרה כזה היא קריטית ביותר. מכיוון שבדוגמה הזו יש מקום רב מאוד לפרשנות משפטית. במקרה זה, בית המשפט יצטרך להעמיד את יחסי העבודה בכמה מבחנים, ולקבוע האם יש באופי השירות שאותו עובד סיפק משהו מעבר לשירות חיצוני בלבד. כך, למשל, אם הקשר בין הצדדים היה ארוך שנים והעבודה של העובד התבצעה מתוך משרדי המעסיק בזמנים קבועים בהם הוא היה מחויב לאותו מעסיק באופן בלעדי – ייתכן מאוד ובית המשפט יפסוק כי התקיימו יחסי עובד-מעביד במקרה זה. 

ישנן דוגמאות רבות נוספות למצבים בהם ייתכן ונזדקק לעורך דין לענייני עבודה. באופן כללי, בכל פעם שעובד חש כי זכויותיו נפגעו באופן כלשהו על ידי המעסיק שלו, הוא זכאי לתבוע את אותו מעסיק. כדי לזכות בתביעה שכזו, יש צורך בעבודה עם עורכי דין לדיני עבודה מיומנים ביותר ובקיאים בחומר המשפטי, בחוקים ובתקנות הרלוונטיות.  

איך מתבצע ההליך בבית דין לעבודה

התביעות העיקריות שמוגשות בבית דין לעבודה הן תביעות לתשלום פיצויי פיטורין, תביעות בנוגע לתשלום שכר ותביעות הנוגעות לזכויות סוציאליות שונות. כדי להגיש תביעה בבית דין זה יש למלא כתב תביעה ולצרף אליו את כל המסמכים הנדרשים הרלוונטיים לתביעה. כאשר עובדים עם עורך דין מקצועי בתחום זה, הוא יכול לשמש כמדריך ולדאוג לכך שכתב התביעה יהיה מדויק וכי כל המסמכים שיכולים להשפיע על תוצאות התביעה יוגשו בזמן. 

במקרה של בתי דין לעבודה, תובעים רבים מחליטים לבצע את התביעה ללא ליווי של עורך דין. זה בהחלט אפשרי, אם כי לא בהכרח מומלץ. כל צד בבית הדין רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין – אך זו אינה חובה. בית הדין ערוך לטפל גם בתביעות שבהן ישנו ייצוג עצמי של אחד הצדדים או של שניהם. 

מומחיות בדיני עבודה ובפרשנות שלהם

דיני עבודה יכולים להיות מעט סבוכים, וכדי להצליח במשפט יש להכיר את כל הדקויות והניואנסים העדינים שבחוק. כדי לעשות זאת בצורה מיטבית, כדאי מאוד להיעזר בתמיכה משפטית של עורך דין לדיני עבודה. כפי שהובהר, בתחום המשפטי של דיני עבודה יש מקום רב לפרשנות. פרט למקרים ברורים בהם המעסיק עבר על החוק ופגע בזכויות העובד שלו באופן מובהק (כמו למשל במקרה של הלנת שכר ממושכת או הלנת פיצויי פיטורין), במקרים רבים אחרים יהיה צורך בדיונים סבוכים כדי להכריע שאכן התבצעה הפרה של החוק על ידי המעסיק. 

גם מבחינת מעסיקים שנתבעים, חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי מקצועי ואיכותי. בהחלט ניתן לראות מקרים בהם עובדים מנסים להוציא כספים מהמעסיק שלהם שלא בצדק. במקרים כאלה, הצד הנתבע צריך להוכיח כי פעל על פי חוק, וסיוע של עורכי דין לדיני עבודה יהיה חשוב מאוד.

מהו שכר טרחה עורך דין עבודה ממוצע?

בכל מה שקשור בתביעות בבית הדין לעבודה, בדרך כלל מקובל שעורך הדין גובה שכר טרחה מסוים מראש, והשאר משולם באחוזים מכספי הזכייה (אם יש כזו). זאת בניגוד לסוגים אחרים של משפטים (כמו תביעות נזיקין), שבהם מקובל שכל התשלום לעורך הדין מבוצע באחוזים. 

הגובה של שכר הטרחה משתנה מאוד בהתאם לרמת הניסיון והוותק של עורך הדין ובהתאם לרמת ההשקעה שהייתה לו בניהול התיק. במקרים רבים עדיף שלא לחסוך ולהסתפק בייצוג משפטי פחות איכותי, אלא לחפש עורך דין מוביל לדיני עבודה, שיוכל לספק את הייצוג המשפטי הטוב ביותר.

איפה מוצאים עורכי דין של דיני עבודה?

הדרך הטובה למצוא שם של עורך דין טוב לענייני עבודה היא דרך המלצה אישית. במקרים של ייצוג משפטי, כמו בתחומים אחרים, יש חשיבות גם לכימיה הנוצרת עם עורך הדין המייצג, ולכן חשוב להיפגש עמו לפגישת ייעוץ ראשונית, ורק לאחר מכן להחליט אם לעבוד אתו על המשפט עצמו. 

אם אין לכם מכר שיכול להמליץ לכם על עורך דין טוב לדיני עבודה, ניתן לחפש עורך דין כזה כפי שמחפשים כל סוג אחר של שירות. במידה ונוצרת כימיה בשיחת הייעוץ ואתם מסכימים על נושא שכר הטרחה – ניתן להתחיל בתהליך הייצוג המשפטי עם אותו עורך דין.

לסיכום

ניהול תביעה בבית דין לעבודה הוא דבר שיכול להיות מאתגר למדי. כדי להצליח בתביעה נגד מעסיק שביצע הפרה של הזכויות שלכם יש צורך בייצוג משפטי איכותי על ידי עורך דין מנוסה שבקיא בתחום שלכם. כאשר אתם מתחילים בתהליך בחירת עורך הדין שייצג אתכם, אתם צריכים לשאוף לקבל המלצה אישית ולא לוותר על קיום שיחת ייעוץ שבה תוכלו להתרשם ממנו. בסופו של דבר, מדובר לעתים בתביעות שעוסקות בסכומים גבוהים מאוד, ולכן חשוב שתגיעו מוכנים לבית הדין ותהיו מיוצגים באופן הטוב ביותר.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן